ALGEMENE DIENSTVERLENINGSVOORWAARDEN tipz

De "kleine lettertjes"....

ALGEMENE VOORWAARDEN – TIPZ BV

Deze algemene voorwaarden dateren van mei 2018

Artikel 1 – Definities

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

Algemene Voorwaarden: deze algemene voorwaarden.

Arrangementskosten: de kosten voor de catering die door TIPZ beschikbaar wordt gesteld tijdens een Opleiding.

Incompany-/Maatwerkopleiding: een Opleiding die TIPZ verzorgt voor een Klant in besloten kring voor een door de Klant aan te wijzen groep deelnemers.

Klant: (i) elke particulier die bij TIPZ een opleiding afneemt of (ii) elk bedrijf, elke instelling, of elke particulier die bij TIPZ een Incompany-/Maatwerkopleiding afneemt. Locatiekosten: de kosten voor de zaal die door TIPZ beschikbaar wordt gesteld tijdens een Opleiding.

TIPZ: TIPZ B.V.

Onderwijsmateriaal: opleidings-, les- of instructiemateriaal, documentatie of enig ander materiaal in welke vorm dan ook, dat wordt gebruikt als onderdeel van de Opleiding.

Openlijnopleiding: een Opleiding die voor iedere geïnteresseerde openstaat.

Opleiding: een door TIPZ verzorgde opleiding, training, her- of bijscholing, cursus, studie of themadag, workshop dan wel enige andere vorm van opleiding. TIPZ verzorgt een Opleiding in de vorm van een Incompany-/Maatwerkopleiding of een Openlijnopleiding. Een Opleiding kan onderverdeeld zijn in een of meerdere opleidingsmodule(s) en kan verspreid zijn over meerdere opleidingsjaren.

Overeenkomst op Afstand: een Studieovereenkomst die zodanig tot stand is gekomen dat

uitsluitend gebruik is gemaakt van een of meer technieken voor communicatie op afstand in de zin van art. 6:230g sub e Burgerlijk Wetboek, zoals elektronische communicatie (e-mail).

Prijs: de prijs voor een Opleiding met inbegrip van alle bijkomende kosten en belastingen.

Studieovereenkomst: een overeenkomst, waaronder een Overeenkomst op Afstand, tussen TIPZ en  een  Klant  met  betrekking  tot  het  verzorgen  van  een  Opleiding  door  TIPZ, al dan niet ten behoeve van werknemers van die Klant.

Website: de website van TIPZ: www.TIPZ.nl.

Artikel 2 – Toepasselijkheid

  1. Op alle offertes, aanbiedingen en diensten van TIPZ en op alle door TIPZ gesloten Studieovereenkomsten zijn de Algemene Voorwaarden van toepassing, voor zover daarvan niet is afgeweken overeenkomstig artikel 2 lid 3.
  2. Door inschrijving voor een Opleiding aanvaardt de Klant de toepasselijkheid van     de Algemene Voorwaarden. TIPZ wijst de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant, hoe ook genaamd, uitdrukkelijk van de hand.
  3. Afwijkingen van de Algemene Voorwaarden zijn slechts geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk tussen TIPZ en de Klant zijn overeengekomen. Onder schriftelijk wordt in de Algemene Voorwaarden mede verstaan iedere vorm van elektronische communicatie (bijvoorbeeld e-mail of op de Website).
  4. In de gevallen waarin de betreffende Studieovereenkomst en/of de Algemene Voorwaarden niet voorzien, zal TIPZ een regeling treffen naar redelijkheid.
  5. De (gehele of gedeeltelijke) ongeldigheid of on-verbindendheid van een of meer bepalingen van de Algemene Voorwaarden tast de geldigheid of verbindendheid van de overige bepalingen niet aan. Indien zou blijken dat een bepaling ongeldig of onverbindend is, zullen TIPZ en de Klant het ongeldige of onverbindende gedeelte vervangen door een bepaling die wel geldig en verbindend is en waarvan de rechtsgevolgen, gelet op de inhoud en strekking van de betreffende bepaling, zo veel mogelijk overeenstemmen met die van het ongeldige of onverbindende gedeelte van deze bepaling.

Artikel 3 – Aanbod

  1. TIPZ brengt het aanbod (bij voorkeur) schriftelijk uit.
  2. Het aanbod bevat een omschrijving van de Opleiding en/of van het Onderwijsmateriaal dat deel uitmaakt van de Opleiding. Het aanbod geeft tevens aan of gebruik van dit Onderwijsmateriaal verplicht is.
  3. Het aanbod vermeldt in ieder geval op duidelijke en begrijpelijke wijze de volgende gegevens:
    • de wijze van uitvoering van de Studieovereenkomst;
    • wanneer de Opleiding start;
    • de voorwaarden waaronder de Opleiding eventueel niet doorgaat;
    • voor zover van toepassing: de toelatingseisen om aan de Opleiding deel te mogen nemen;
    • de prijs met inbegrip van alle bijkomende kosten en belastingen;
    • de wijze van betaling;
    • de duur van de Studieovereenkomst.
  4. Deze Algemene Voorwaarden worden voorafgaand aan de Studieovereenkomst nadrukkelijk bekendgemaakt aan de Klant en maken integraal deel uit van de algemene informatievoorziening van TIPZ. Op verzoek van de Klant zal TIPZ een kopie van de Algemene Voorwaarden kosteloos toezenden.
  5. Onverminderd het bepaalde in lid 1 tot en met 4 omvat het aanbod bij een Overeenkomst op Afstand bovendien de volgende gegevens:
    • de identiteit en het adres van TIPZ, inclusief het bezoekadres van de vestiging;
    • het recht van de Klant de Studieovereenkomst binnen 14 kalenderdagen te ontbinden overeenkomstig artikel 7 lid 1;
    • de geldigheidsduur van het aanbod.

Artikel 4 – Studieovereenkomst

  1. De Klant gaat een Studieovereenkomst met TIPZ aan door middel van de inschrijving voor de Opleiding. Inschrijving voor een Opleiding vindt plaats via het inschrijfformulier op de Website.
  2. De Studieovereenkomst komt tot stand wanneer TIPZ de inschrijving voor een Opleiding schriftelijk aanvaardt en wordt geacht tot stand te zijn gekomen op het moment waarop TIPZ schriftelijk de inschrijving voor een Opleiding aan de Klant heeft bevestigd. Deze bevestiging geldt  tevens  als  bewijs  van  inschrijving  voor  de betreffende Opleiding. Het voldoen aan eventuele toelatingseisen voor een Opleiding is geen voorwaarde voor de totstandkoming van de Studieovereenkomst. Ook wanneer niet aan de toelatingseisen is voldaan, komt de Studieovereenkomst tot stand.
  3. Bij contactonderwijs wordt onder aanvang van de Opleiding de datum van de eerste bijeenkomst verstaan. Bij onderwijs op afstand wordt onder aanvang van de Opleiding verstaan: het verschaffen van toegang tot het Onderwijsmateriaal dat op elektronische wijze wordt aangeboden.
  4. TIPZ is gerechtigd zich over de kredietwaardigheid van een Klant die zich heeft aangemeld voor een bepaalde Opleiding te laten informeren door derden. Indien   de uitkomst van een dergelijk kredietwaardigheidsonderzoek negatief is, is TIPZ gerechtigd de Overeenkomst te beëindigen.
  5. De Klant is niet gerechtigd de rechten en verplichtingen uit de Studieovereenkomst over te dragen aan een derde zonder schriftelijke toestemming van TIPZ. TIPZ kan aan deze toestemming nadere voorwaarden verbinden.

Artikel 5 – Annulering Opleiding

  1. Indien het aantal aanmeldingen voor een bepaalde Opleiding of een bepaalde opleidingsmodule naar het oordeel van TIPZ onvoldoende is, staat het TIPZ vrij   om met de Klant overeen te komen dat de betreffende Opleiding of de betreffende opleidingsmodule op een andere opleidingslocatie, andere datum en/of ander tijdstip zal worden gevolgd. Indien TIPZ en de Klant geen overeenstemming bereiken over deze wijziging(en), dan heeft de Klant het recht de betreffende Openlijnopleiding   of de betreffende opleidingsmodule kosteloos te annuleren. De Klant is in dit geval gehouden de kosten voor de reeds aangeboden opleidingsonderdelen te voldoen.
  2. Voorafgaand aan de aanvang van een Openlijnopleiding heeft de Klant het recht de betreffende Openlijnopleiding te annuleren. De annulering kan uitsluitend via het herroepingsformulier op de Website  of  anderszins  schriftelijk  plaatsvinden.  Als moment van ontvangst door TIPZ van de annulering geldt in het geval van (i) een brief: de datum van de poststempel, en (ii) een e-mail: de verzenddatum van de betreffende e-mail. De geplande aanvangsdatum van de (verplaatste) Openlijnopleiding geldt als uitgangspunt bij het bepalen van de hoogte van de kosten van de annulering zoals bedoeld in artikel 6 lid 3 en lid 4.
  3. In geval van annulering zoals bedoeld in artikel 6 lid 2 geldt (onverminderd de bedenktijd zoals bedoeld in artikel 7 in geval van een Overeenkomst op Afstand indien van toepassing) dat TIPZ gerechtigd is de volgende kosten bij de Klant in rekening te brengen:
    • bij annulering tot twee maanden voor aanvang van de Openlijnopleiding: 10% van de Prijs met een minimum van EUR 50,-;
    • bij annulering tussen twee maanden en een maand voor aanvang van de Openlijnopleiding: 25% van de Prijs;
    • bij annulering tussen een maand en twee weken voor aanvang van de Openlijnopleiding: 50% van de Prijs;
    • bij annulering korter dan twee weken voor aanvang van de Openlijnopleiding: de totale Prijs.
  4. In geval de Klant een Openlijnopleiding annuleert nadat deze door TIPZ is verplaatst op verzoek van de Klant zoals bedoeld in artikel 7 lid 6, geldt dat TIPZ gerechtigd is de volgende kosten bij de Klant in rekening te brengen:
    • bij annulering in de periode tussen de datum van verplaatsing en twee weken voor aanvang van de verplaatste Openlijnopleiding: 50% van de Prijs;
    • bij annulering korter dan twee weken voor aanvang van de verplaatste Openlijnopleiding: de totale Prijs.
  5. In geval de Klant een Openlijnopleiding annuleert nadat deze door TIPZ is gewijzigd op verzoek van de Klant zoals bedoeld in artikel 7 lid 7, geldt dat TIPZ gerechtigd is de volgende kosten bij de Klant in rekening te brengen:
    • bij annulering in de periode tussen de datum van de wijziging en twee weken voor aanvang van de gewijzigde Openlijnopleiding: 50% van de Prijs van de Openlijnopleiding waarvoor de Klant oorspronkelijk (dus voor de wijziging) stond ingeschreven, tenzij de Prijs voor de gewijzigde Openlijnopleiding meer bedraagt dan de Prijs voor de oorspronkelijke Openlijnopleiding, in welk geval 50% van de Prijs van de gewijzigde Opleiding in rekening wordt gebracht;
    • bij annulering korter dan twee weken voor aanvang van de gewijzigde Openlijnopleiding: de totale Prijs van de Openlijnopleiding waarvoor de Klant oorspronkelijk (dus voor de wijziging) stond ingeschreven, tenzij de totale Prijs voor de gewijzigde Openlijnopleiding meer bedraagt dan de totale Prijs voor de oorspronkelijke Openlijnopleiding, in welk geval de totale Prijs voor de gewijzigde Opleiding in rekening wordt gebracht.
  6. Annulering door de Klant van een Incompany-/Maatwerkopleiding kan uitsluitend plaatsvinden voordat TIPZ met de uitvoering van die Incompany-/Maatwerkopleiding is begonnen. De annulering van een Incompany-/Maatwerkopleiding kan uitsluitend schriftelijk plaatsvinden door middel van een aangetekend schrijven met bericht  van ontvangst (‘handtekening retour’) gericht aan TIPZ. Als moment van ontvangst door TIPZ van de annulering geldt de datum van de poststempel. Als bewijs van de annulering geldt de schriftelijke bevestiging daarvan door TIPZ. De geplande aanvangsdatum van de Incompany-/Maatwerkopleiding geldt als uitgangspunt bij het bepalen van de hoogte van de kosten van de annulering zoals bedoeld in artikel 6 lid 7.
  7. In geval van annulering zoals bedoeld in artikel 6 lid 6 geldt dat TIPZ gerechtigd is de volgende kosten bij de Klant in rekening te brengen:
    • bij annulering na totstandkoming van de Studieovereenkomst, en indien geen sprake is van sub b, c of d van dit artikel 6 lid 7: 20% van de kosten van de Incompany-/Maatwerkopleiding;
    • bij annulering tussen twee maanden en een maand voor aanvang van de eerste bijeenkomst: 25% van de kosten van de Incompany-/Maatwerkopleiding;
    • bij annulering tussen een maand en twee weken voor aanvang van de eerste bijeenkomst: 50% van de kosten van de Incompany-/Maatwerkopleiding;
    • bij annulering korter dan twee weken voor aanvang van de eerste bijeenkomst: de totale kosten van de Incompany-/Maatwerkopleiding.

Artikel 6 – Beëindiging/verplaatsen Opleiding

Overeenkomst op Afstand

  1. Indien de Klant een particulier is, heeft de Klant gedurende 14 kalenderdagen na het sluiten van een Overeenkomst op Afstand het recht de Overeenkomst op Afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Bij een Overeenkomst op Afstand die uitsluitend betrekking heeft op de koop van Onderwijsmateriaal gaat de termijn   van 14 kalenderdagen in op de dag die volgt op de dag van ontvangst van het Onderwijsmateriaal.
  2. In geval van ontbinding overeenkomstig artikel 7 lid 1 dient de Klant het ontvangen Onderwijsmateriaal zo spoedig mogelijk aan TIPZ terug te zenden. TIPZ is gerechtigd de directe kosten van het terugzenden voor rekening te laten komen van de Klant. Het terugzenden is voor risico van de Klant.

Tussentijdse beëindiging Studieovereenkomst

  1. Indien de Klant na aanvang van de Opleiding de Studieovereenkomst tussentijds beëindigt, bestaat er geen recht op enige restitutie van het door de Klant aan TIPZ betaalde of nog verschuldigde bedrag, met uitzondering van (i) hetgeen is bepaald in artikel 7 lid 4 en 5, en (ii) de kosten voor het (nog) niet geleverde Onderwijsmateriaal.
  2. Volledige of gedeeltelijke restitutie van de Prijs van een Opleiding of opleidingsonderde(e)l(en) is ter uitsluitende beoordeling van TIPZ en enkel mogelijk in het geval van een tussentijdse beëindiging van de Studieovereenkomst ten gevolge van een ernstige ziekte of calamiteit – waarbij geldt dat TIPZ een bewijs daarvan kan verlangen in de vorm van een medisch attest of anderszins – en voor zover de Opleiding of opleidingsonderde(e)l(en) nog niet is (zijn) aangevangen of ingepland. Uit het medisch attest of anderszins moet blijken van de (medische) omstandigheid waarop de student zich beroept.

Verplaatsen Opleiding

  1. TIPZ kan in uitzonderlijke gevallen op verzoek van de Klant een Opleiding verplaatsen naar een andere opleidingslocatie, andere datum en/of ander tijdstip. De beslissing over het al dan niet verplaatsen van een Opleiding ligt uitsluitend bij TIPZ. TIPZ zal voor de administratieve verwerking van een verplaatsing EUR 125,- (EUR 50,- als de Prijs exclusief btw gelijk is aan of minder is dan EUR 250,-) exclusief btw bij de Klant in rekening brengen. De Klant dient uiterlijk binnen 14 dagen na het besluit van TIPZ tot het verplaatsen van de Opleiding deze kosten (tezamen met eventuele andere nog verschuldigde kosten van de Opleiding) te voldoen. Onder deze kosten worden in ieder geval de kosten begrepen van de bijeenkomsten die   al hebben plaatsgevonden voorafgaand aan de verplaatsing van de Opleiding, waaronder ook de Locatiekosten en de Arrangementskosten. Deze kosten zullen niet in mindering worden gebracht op de totale kosten van de verplaatste Opleiding. Een Incompany-/Maatwerkopleiding kan niet worden verplaatst. De door de Klant in overeenstemming met art. 9 gekozen wijze van betaling alsmede het moment van betaling blijft ongewijzigd.

Wijzigen Opleiding

  1. TIPZ kan in uitzonderlijke gevallen op verzoek van de Klant een Openlijnopleiding wijzigen naar een andere Openlijnopleiding. De beslissing over het al dan niet wijzigen van een Openlijnopleiding ligt uitsluitend bij TIPZ. TIPZ zal voor de administratieve verwerking van een dergelijke wijziging EUR 125,- (EUR 50,- als de Prijs exclusief btw gelijk is aan of minder is dan EUR 250,-), exclusief btw, bij de Klant in rekening brengen. De Klant dient uiterlijk binnen 14 dagen na het besluit van TIPZ tot het wijzigen van de Openlijnopleiding deze kosten samen met de volledige kosten van de reeds gestarte modules van de Opleiding, te voldoen. Een Incompany-/ Maatwerkopleiding kan niet worden gewijzigd.
  2. TIPZ behoudt zich het recht voor om een Opleiding te wijzigen ten behoeve van een kwalitatieve verbetering van de Opleiding.

Artikel 7 – Betaling

  1. Indien de Klant een particulier is, vindt betaling uitsluitend plaats door middel van het versturen van een factuur vanuit TIPZ aan de Klant. De Klant zal de verschuldigde bedragen betalen aan een door TIPZ aan te wijzen vennootschap. De Klant staat in voor het betalen van de verschuldigde bedragen door TIPZ, uiterlijk op de vervaldatum zoals op de betreffende factuur is vermeld.
  2. Indien deze keuzemogelijkheid wordt geboden, kan de Klant de kosten van een Openlijnopleiding in termijnen of door betaling ineens voldoen. De Klant dient in dat geval de gekozen wijze van betaling bij inschrijving voor een Opleiding aan te geven en deze kan na inschrijving voor een Opleiding niet worden gewijzigd. Voor betaling in termijnen wordt een opslag in rekening gebracht.
  3. Betaling dient uiterlijk plaats te vinden op de vervaldatum zoals op de betreffende factuur is vermeld. TIPZ streeft ernaar de (eerste) factuur drie weken voor aanvang van de Opleiding aan de Klant te verzenden. TIPZ hanteert een betalingstermijn van 14 dagen.
  4. De Klant dient de volledige kosten van een Incompany-/Maatwerkopleiding voorafgaand aan de eerste bijeenkomst van de Incompany-/Maatwerkopleiding aan TIPZ te hebben voldaan.
  5. Indien de Klant het verschuldigde bedrag niet binnen de gestelde termijn volledig heeft betaald, stuurt TIPZ de Klant een betalingsherinnering waarin de Klant de mogelijkheid wordt geboden om alsnog binnen 14 dagen te betalen. Indien de Klant niet binnen die termijn het verschuldigde bedrag volledig heeft betaald, is de Klant zonder nadere ingebrekestelling in verzuim.
  6. Indien een Klant niet binnen de gestelde termijn betaalt, komen extra kosten die TIPZ moet maken om het aan TIPZ toekomende bedrag te innen, voor rekening van de Klant. Deze kosten bedragen ten minste 10% van het verschuldigde bedrag, met een minimum van EUR 115,-. Indien de Klant een particulier is, zullen de extra kosten worden berekend conform de toepasselijke wettelijke regelgeving. Bij niet-tijdige betaling zal TIPZ de vordering uit handen geven aan een incassobureau.
  7. De Klant is, onverminderd zijn overige verplichtingen, vanaf de vervaldatum van de factuur tot aan de dag van de volledige voldoening, wettelijke rente verschuldigd over de nog openstaande bedragen. Indien de Klant heeft gekozen voor betaling in termijnen en niet aan zijn betalingsverplichting voldoet, dan zijn vanaf het moment van verzuim van de Klant alle betalingstermijnen per direct opeisbaar.
  8. Indien de Klant een particulier is en de werkgever van de Klant de betalingsverplichting in verband met de Opleiding mede is aangegaan en/of de Studieovereenkomst mede heeft ondertekend, is zowel de Klant als diens werkgever hoofdelijk aansprakelijk en betaling plichtig voor al hetgeen de Klant verschuldigd is en te eniger tijd mocht zijn aan TIPZ op grond van de Studieovereenkomst. De hoofdelijke aansprakelijkheid van de werkgever blijft onverminderd van kracht in geval van tussentijdse beëindiging van de dienstbetrekking tussen de Klant en de werkgever.

Artikel 8 – Legitimatie

  1. Bij inschrijving voor een Opleiding is de Klant verplicht de correcte en volledige naam van de Klant zoals vermeld in een geldig legitimatiebewijs en, voor zover van toepassing, de deelnemer die de Opleiding gaat volgen, op het inschrijfformulier te vermelden.
  2. Ieder die een Opleiding volgt, is verplicht tijdens de bijeenkomsten van de Opleiding de schriftelijke bevestiging zoals vermeld in artikel 5 lid 2 in combinatie met een      geldig legitimatiebewijs bij zich te hebben en op verzoek van de docent of een andere functionaris van TIPZ, te tonen.

Artikel 9 – Prijs

  1. De kosten van iedere Openlijnopleiding en de betalingswijze (alsmede of voor die Openlijnopleiding betaling in termijnen mogelijk is) staan vermeld op de Website. De Locatiekosten en de Arrangementskosten maken een onlosmakelijk deel uit van de totale kosten van de Opleiding.
  2. Tussentijds optredende kostprijsverhogende factoren (zoals onder meer maar niet uitsluitend: inkoopprijzen, koersen, lonen, belastingen, rechten, lasten, en vrachten) die gaan spelen na de totstandkoming van de Studieovereenkomst, kunnen door TIPZ worden doorberekend aan de Klant.
  3. Indien de Klant een particulier is, en de in artikel 11 lid 2 bedoelde kostprijsverhogende factoren leiden tot een wijziging van de prijs van een Opleiding binnen 3 maanden na het sluiten van de Studieovereenkomst, heeft de Klant het recht de Studieovereenkomst te ontbinden.
  4. Alle door TIPZ genoemde bedragen zijn exclusief btw.
  5. TIPZ zal steeds het toepasselijke btw-tarief in rekening brengen over de kosten van het Onderwijsmateriaal, de Arrangementskosten en reprorechten.
  6. Op basis van een CRKBO registratie kan een Opleiding vrijgesteld van btw worden aangeboden.

Artikel 10 – Aansprakelijkheid TIPZ

  1. In het geval dat TIPZ aansprakelijk is voor schade aan de Klant of aan de deelnemers aan een Opleiding, is de aansprakelijkheid, ongeacht de grondslag van de aansprakelijkheid, in alle gevallen beperkt tot directe schade (aansprakelijkheid voor indirecte schade – bijvoorbeeld gevolgschade, vertragingsschade, winstderving en misgelopen omzet – is derhalve uitgesloten). Alleen in het geval dat sprake is van opzet of grove schuld van het hoogste leidinggevende personeel van TIPZ geldt het voorgaande niet.
  2. TIPZ is niet aansprakelijk voor schade aan eigendommen van de Klant of aan de deelnemers aan een Opleiding.
  3. TIPZ is op geen enkele wijze aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, die het gevolg is van (eventuele) foutieve of onvolledige informatie/aanbevelingen/adviezen verstrekt in verband met de Opleiding. Hieronder valt onder andere: de informatie/ aanbevelingen/adviezen verstrekt door de docent of via het Onderwijsmateriaal,   of enig ander werk voortvloeiend uit of verband houdend met een Opleiding.
  4. TIPZ is niet aansprakelijk indien een deelnemer de (veiligheids)instructies niet in acht neemt.
  5. De in dit artikel beschreven aansprakelijkheidsbeperking strekt zich eveneens uit tot alle personen waarvoor TIPZ verantwoordelijk is (zoals personen in dienst van TIPZ of die door TIPZ zijn aangesteld voor de uitvoering van de Studieovereenkomst).
  6. Indien de Klant niet zelf deelneemt aan een Opleiding, staat de Klant ervoor in dat de deelnemers ten behoeve van wie de Opleiding is afgenomen de hiervoor genoemde aansprakelijkheidsbeperkingen hebben aanvaard.

Artikel 11 – Levering Onderwijsmateriaal

  1. TIPZ levert het Onderwijsmateriaal tijdig voor de aanvang van de Opleiding aan de Klant.
  2. Alle door TIPZ gehanteerde leveringstermijnen van Onderwijsmateriaal zijn naar beste weten vastgesteld op grond van gegevens   die   bij   het   aangaan van de Studieovereenkomst aan TIPZ bekend waren. TIPZ aanvaardt geen verantwoordelijkheid voor overschrijding van de leveringstermijnen.
  3. TIPZ is niet gebonden aan leveringstermijnen die niet verwezenlijkt kunnen worden vanwege onvoorziene omstandigheden die zich na het aangaan van de Studieovereenkomst hebben voorgedaan.
  4. Bij verzending van Onderwijsmateriaal naar het buitenland worden de werkelijke kosten volgens geldende basistarieven van Post NL berekend, met een opslag van 10% voor de administratieve verwerking.

Artikel 12 – Uitval docent/examenbeoordelaar

  1. Bij ziekte en/of verhindering van een docent/ trainer zal TIPZ – voor zover mogelijk – voor gelijkwaardige vervanging zorg dragen. Indien vervanging niet mogelijk blijkt te zijn, zal TIPZ de Klant zo spoedig mogelijk hiervan in kennis stellen en met een voorstel voor alternatieve data komen waarop de betreffende Opleiding alsnog zal worden gegeven.
  2. In geval van ziekte en/of verhindering van een docent of een examenbeoordelaar heeft de Klant geen recht op een (schade)vergoeding. TIPZ zal geen extra kosten in rekening brengen voor de verzorging van lesdagen voortvloeiende uit ziekte en/of verhindering van een docent.
  3. Een Klant kan niet kosteloos (i) een Opleiding of een examen annuleren vanwege de uitval van een docent of (ii) de Studieovereenkomst tussentijds beëindigen vanwege de uitval van een docent.

Artikel 13 – Vertrouwelijkheid

TIPZ, zijn personeel en/of voor TIPZ werkzame personen zullen de door de Klant verstrekte informatie vertrouwelijk behandelen. TIPZ conformeert zich daarbij aan de geldende privacywetgeving.

Artikel 14 – Persoonsgegevens

TIPZ verwerkt de door de Klant verstrekte persoonsgegevens  in  overeenstemming  met de privacy policy van TIPZ. De Klant garandeert dat de betrokkenen van wie persoonsgegevens worden verstrekt zijn geïnformeerd over de verwerking van hun gegevens door TIPZ.

Artikel 15 – Intellectuele eigendomsrechten

  1. Alle intellectuele eigendomsrechten, inclusief het auteursrecht, die betrekking hebben op het door TIPZ verstrekte en samengestelde Onderwijsmateriaal (behoudens in de handel zijnde boeken) liggen bij TIPZ. Niets uit deze uitgaven mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt zonder schriftelijke toestemming van TIPZ.
  2. Klant staat ervoor in dat door hem of door deelnemers ten behoeve van wie de Opleiding is afgenomen,  aan  TIPZ  verstrekte  tekeningen,  modellen,  materiaal  of andere werken geen intellectueel eigendomsrecht van derden aantasten of schenden.

Artikel 16 – Businesspartners

TIPZ is gerechtigd een Opleiding of gedeelten daarvan door een door TIPZ geautoriseerde businesspartner te laten verzorgen, in welk geval de Studieovereenkomst tussen de Klant en TIPZ en deze Algemene Voorwaarden onverkort van toepassing blijven.

Artikel 17 – Wijziging van de Algemene Voorwaarden

De Algemene Voorwaarden kunnen door TIPZ worden gewijzigd. Bekendmaking vindt plaats door middel van een persoonlijke kennisgeving of door middel van een algemene kennisgeving op de Website.